مراحل اخذ ایزو (چگونه گواهینامه ایزو بگیریم؟)

مراحل اخذ ایزو (چگونه گواهینامه ایزو بگیریم؟)

برای دریافت و اخذ گواهینامه ایزو باید یک سری الزامات استاندارد هر ایزو تامین گردد. به طور مثال ایزو 9001:2015 دارای ۱۰ بند است که هر بندی دارای چندین زیر بند است. تمامی این بندها و زیر بندها باید رعایت شود تا بتوان در نهایت اخذ ایزو را با موفقیت انجام داد.

هر شرکت و سازمانی می‌تواند ایزو 9001 را دریافت نماید به شرط اینکه بندهایی را که برای آن‌ها کاربرد ندارند؛ با نظر کارشناس مربوطه حذف کنند.
در ادامه به بررسی جدیدترین راهنمای مراحل دریافت ایزو، سایر مراحل دریافت ایزو، دریافت مشاوره از کارشناسان خبره، سازمان‌های واجد شرایط دریافت ایزو و چه مدارکی برای دریافت ایزو لازم است؟ می‌پردازیم. با ما همراه باشید.


جدیدترین راهنمای مراحل دریافت ایزو:


پس از اینکه بندهای مستثنی از شرایط دریافت ایزو حذف گردید؛ سراغ بندهای مرتبط با سازمان می‌رویم. بندهای مرتبط باید در شرکت و سازمان شما اجرا شوند؛ برای اجرا و پیاده سازی بندهای مربوطه لازم است که از تجربه‌های یک فرد متخصص استفاده شود.

چرا که هنگام اعطای گواهینامه‌ی ایزو ، فرد ممیزی دنبال همین نشانه‌های اجرای بندهای ایزو است.
این در حالی است که در برخی گواهینامه‌ها مانند CE استانداردهای ایزو مطرح نیست. دریافت این اعتبار نامه با انجام یک سری تست‌ها و تکمیل یک سری فرم‌ها به راحتی امکان پذیر است.
به طور کلی قدم اول در اخذ ایزو رعایت و پیاده‌سازی تمام بندهای استاندارد ایزو است. به نوعی که باید نشان داده شود که شرکت تمام شرایط دریافت ایزوی مورد نظر را دارد.
 

مراحل اخذ ایزو (چگونه گواهینامه ایزو بگیریم؟)

سایر مراحل دریافت ایزو:


مرحله‌ی دوم در گرفتن گواهینامه‌ی ایزو، یافتن یک مرجع معتبر صدور ایزو ( CB ) که تحت نظارت یک مرجع اعتباردهی معتبر ( AB ) است. پس از رعایت تمام نکات گفته شده در قبل، حال مرجع صدور گواهینامه وارد عمل می‌شود و ممیزی‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

معتبر بودن مرجع صدور گواهینامه بسیار حائز اهمیت است و باید دقت کنید که مرجع مزبور تحت اعتبار IAF یا ASCB باشد . اهمیت معتبر بودن مرجع صادر کننده‌ی ایزو به این جهت است که ضمن تمام هزینه‌هایی که متحمل شدید؛ ممکن است گواهینامه‌ی صادره فاقد اعتبار باشد و اساسا متضرر خواهید شد.


مرحله ی سوم اخذ ایزو، داشتن یک برنامه ی ممیزی است که می تواند به صورت حضوری یا غیر حضوری باشد. لازم به ذکر است که طبق مصوبات سازمان جهانی استاندارد سازی، گواهینامه های ایزو تا مدت 3 سال اعتبار دارند و در سال های دوم و سوم تمام ممیزی های شرکت ها توسط کارشناسان بررسی خواهد شد تا اطمینان حاصل گردد ارگانی خلاف استاندارد برخورد نخواهد کرد.


دریافت مشاوره از کارشناسان خبره:

 

شما عزیزان و بزرگواران می‌توانید برای دریافت خدمات مشاوره‌ی رایگان با کارشناسان خبره شرکت مودی به نشانی وب سایت https://www.moodyicg.com مراجعه کنید. مشاوران متخصص این مجموعه به صورت همه روزه و 24 ساعته آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان هستند. هم چنین می توانید مراحل اخذ ایزو را نیز توسط این مجموعه با کمترین هزینه و بیشترین سرعت انجام دهید.


سازمان‌های واجد شرایط دریافت ایزو:


اگر سازمان، اداره یا شرکت شما به لحاظ حقوقی وجود خارجی دارد؛ شما می‌توانید اقدام به دریافت گواهینامه‌ی ایزو کنید . هم چنین اگر به صورت صنفی فعالیت دارید؛ باید پروانه‌های لازم را داشته باشید تا بتوانید طبق مستندات ایزوی معتبر دریافت کنید. لازم به ذکر است که شرکت شما باید حتما راه‌اندازی شده باشد و یا در حال راه‌اندازی باشد؛ چرا که تمامی این موارد توسط ناظر مربوطه بررسی خواهد شد.

سازمان مربوطه بر اساس قوانین ملی جامعه‌ی خود و استاندارد جهانی رفتار کند. هم چنین تمام الزامات استاندارد ایزوی مربوطه را برای افراد ممیزی مشهود کند.
 

اخذ ایزو

چه مدارکی برای دریافت ایزو لازم است؟


مدارک لازم برای دریافت ایزو شامل مدارک:

  • فنی- تخصصی
  • حقوقی- حاکمیتی است.

مدارک فنی – تخصصی عبارتند از : فرم‌ها و دستور العمل‌های لازم، روش‌های اجرایی و مستندات که فراهم سازی این مدارک توسط کارشناس متخصص انجام می‌شود.

مدارک حقوقی نیز وجود شرکت را از نظر حقوقی به اثبات می‌رسانند. اسناد ثبتی برای سازمان‌ها و مدارک ثبتی صاحبین از جمله مدارک حقوقی هستند . هم چنین ممکن است که علاوه بر مدارک گفته شده در قبل سازمان لازم باشد تا مجوزهای حاکمیتی را نیز ارائه دهد. واحدهای صنفی نیز به نام اشخاص حقیقی هستند لذا آن‌ها می توانند با ارائه‌ی مجوز و پروانه اقدام به اخذ ایزو نمایند.
 
در پایان از همراهی و حسن عنایت شما عزیزان نسبت به این مقاله بی نهایت سپاس گزاریم. امید است تا توانسته باشید اطلاعات مفیدی را در خصوص مراحل اخذ ایزو کسب کنید و گواهینامه‌ی معتبر خود را دریافت نمایید.