استاندارد ISO 55001 موجب صرفه جویی در هزینه ها میشود!

استاندارد ISO 55001 موجب صرفه جویی در هزینه ها میشود!

 

 

شواهد نشان می‌دهد استاندارد ISO 55001 در بحث مدیریت دارایی‌ها موجب صرفه جویی چشمگیری در هزینه‌های سازمان‌ها می‌شود. یکی از مثال‌های بارز آن در رابطه با نتایجی است که از سازمان UHS در بازه زمانی 2013 تا 2015 بدست آمد که نهایتاً به این مسئله منجر شد که UHS در سن آنتونیوی تگزاس بتواند گواهینامه معتبر ISO 55001 را دریافت نماید.  


UHS (University Health System)، یک بیمارستان آموزشی است که در سطح ملی شهرت دارد و همچنین، شبکه ای گسترده‌ای از مراکز مراقبت‌های بهداشتی سرپایی که متعلق به شهرستان بکسار در تگزاس است را پوشش می‌دهد. این بیمارستان، بیش از یک قرن است که راه‌اندازی شده و از امکانات درمانی و بهداشتی مدرنی برخوردار است. بیش از 7000 نفر در این سازمان فعالیت دارند و نیاز به مراقبت‌های بهداشتی را در جنوب تگزاس تامین می‌کنند. 
زمانی که آرتور کورلند، مدیر بخش مدیریت دارایی‌های UHS در سال 2013 سرکار آمد، هر یک از بخش‌های این سازمان تمام تلاش خود را داشتند تا در حوزه مرتبط به خود بهترین خود را ارائه دهند، اما اهداف یکپارچه و هماهنگی نداشتند و همین امر موجب شده بود هر بخش در نوعی انزوا نسبت به بخش دیگر کار کند.

در مسیر جستجوی منابع  لازم جهت آموزش کارکنان در رابطه با شیوه‌های نوین و کارآ مدیریت دارایی‌ها، اقای کورلند با ISO 55000 آشنا می‌شود و آن را پیگیری می‌کند. سپس در سال 2015، آقای کورلند و مدیریت UHS تصمیم می گیرند، از آن پس استاندارد ISO 55001 را دنبال کنند. این امر دو دلیل اساسی داشت:

  • از این طریق موجب تشویق بیش از پیشِ همکاری و مشارکت داخلی بین کارکنان شوند;
  • به اشخاص ثالث اطمینان خاطر بدهند که این شرکت در زمینه سرمایه گذاری‌های دلاری یک شرکت بسیار امین و قابل اعتماد است.  

تقریباً دو سال زمان برد تا این سازمان بتواند فرآیندهای مربوط به صدور این گواهینامه را تکمیل کند و در این راستا سهامداران و ذینفعان زیادی را درگیر کرد و نهایتاً توانست در این مسیر و با بکارگیری استاندارد ISO 55001 از طریق حراج آنلاین و فروش بازیافت چیزی حدود 270000 دلار و از طریق استفاده مجدد از دارایی‌های مازاد و اجتناب از خریدهای غیرضروری، بالغ بر 68000 دلار سود کسب کنند. همچنین 120000 پوند فلز را برای دوستی با محیط زیست بازیافت کرد.  

استاندارد ISO 55001 چیست؟

   استاندارد ISO 55001، یکی از استانداردهای مهم و کاربردی سیستم مدیریت دارایی است که هدف اساسی آن کمک برای مدیریت بهتر و موثرتر چرخه مفید عمر دارایی‌ها در سازمان‌هاست. با اجرای این استاندارد، سازمان‌ها قادر خواهند بود، فعالیت‌های روزانه خود را بهتر کنترل کنند و در نتیجه بازده بالاتری را با دارایی‌های موجود خود به دست آورند و طبعاً هزینه‌های کلی ریسک خود را به مراتب کاهش دهند. 
استاندارد ISO 55001، برای همه نوع دارایی و تمامی ساختارهای سازمانی و شرکت ها کاربردی است. از جمله نتایج بارز آن میتوان به اثربخشی جامع و کاهش هزینه‌های هر واحد اشاره کرد. همچنین با استفاده از این استاندارد، صرف نظر از نوع و اندازه سازمان و صنعت مرتبط با آن، عملکرد کلی سازمان به طور پیوسته و مستمر بهبود خواهد یافت. 


این استاندارد، یکی از سه جزء اساسی استاندارد ISO 55000 محسوب میشود. استاندارد ISO 55000 شامل سه زیر گروه کلی و جز اساسی می باشد: 

  • استاندارد ISO 55000: نمای کلی، اصلاحات و اصول;
  • استاندارد ISO 55001: الزامات;
  • استاندارد ISO 55002: دستورالعمل های بکارگیری ISO 55001 که در نوامبر 2018 بروزرسانی شده است. 

   این سه استاندارد در بحث مدیریت دارایی‌های سازمان ارتباط تنگاتنگی با هم داشته و به نوعی تکمیل کننده یکدیگر محسوب می‌شوند. 


گواهینامه ISO 55001 چیست؟

داشتن گواهینامه ISO 55001 به معنای آن است که شما توانایی لازم جهت توسعه یک رویکرد فعال و مناسب برای مدیریت چرخه عمر مفید دارایی‌ها دارا هستید و صدور این گواهینامه نشان می‌دهد، می‌توانید از رشد سازمانی خود پشتیبانی لازم را به عمل آورید و مهارت‌های لازم را در مدیریت بهینه دارایی‌ها، مدیریت ریسک و کاهش آن و همینطور بهبود عملکرد مالی سازمان/ شرکت دارید. همچنین میتوانید نقش مهمی را در افزایش سودآوری شرکت و شهرت روزافزون برند آن بازی کنید و نهایتاً موجب بهبود و رشد کسب و کار خودتان در زمینه کاری تان شوید.

 
امروزه با توجه به وضعیت پیچیده بازارهای مالی و تغییرات مدام آن، داشتن گواهینامه ISO 55001 یک مزیت بسیار بزرگ محسوب شده و توانایی اجرای ساده تر عملیات شرکت را اثبات می‌کند و نه تنها شهرت خوبی را برای شرکت/ سازمان شما در پی دارد، بلکه شما را در بین سایر متخصصین حوزه مدیریت دارایی سرآمد می‌کند. مدیریت دارایی‌ها و چرخه عمر مفید آنها، یکی از بخش‌های بسیار مهم هر شرکتی است که رعایت اصول و الزامات مربوط به آن میتواند تاثیر شگرفی در عملیات کلی شرکت/ سازمان شما داشته باشد. این الزامات را از طریق استاندارد ISO 55001 پیگیری کنید.