موثر ترین روش برای مدیریت ریسک

موثر ترین روش برای مدیریت ریسک

از آنجایی که بیماری های همه گیر مثل کرونا زندگی ما انسان ها را با مشکلات متعددی مواجه کرده اند، جالب است بدانید که راه های بیشتری برای مدیریت ریسک به وجود آمده است. چرا که با بیشتر شدن بلا های طبیعی مثل بیماری کرونا، همچنان خطرات قبلی برای انسان ها وجود دارد. جرایم خیابانی و جرایم سایبری یک سری نمونه ویژه از خطرات به حساب می آیند. از همین رو، آماده بودن برای هر نوع مشکل، یک فعالیت ضروری برای مردم عادی به حساب می آید. ولی، قبل از شروع این مقاله بیایید نگاهی به تعریف مدیریت ریسک و خود ریسک بیندازیم. تا مشکل خاصی برای شما در طول مقاله به وجود نیاید


ریسک چیست؟ مدیریت ریسک چه تعریفی دارد؟


دیگر همه ما تا کنون در موقعیت های خطرناک حضور داشته ایم. موقعیت هایی که امکان دارد ما انسان ها از نظر فیزیکی یا مالی آسیب ببینیم، موقعیت های پر ریسک نام دارند. همه ما حداقل یک بار با این موقعیت ها دست و پنجه نرم کرده ایم و با چالش های ویژه آنها رو به رو شده ایم. از همین رو، شما باید بتوانید به خوبی ریسک را مدیریت کنید. تا نه تنها خود را از خطرات دور کنید. بلکه بدانید که اگر در یک موقعیت پرخطر قرار گرفتید، چگونه رفتار کنید تا مشکلی برای شما به وجود نیاید. این کار شاید ساده به نظر برسد، ولی در واقع می تواند دشوار باشد. چرا که مدیریت ریسک یک فعالیت ضروری و خاص به حساب می آید و به یک سری استاندارد های خاص نیاز دارد. 
 

 

استاندارد ایزو برای مدیریت ریسک


ایزو برای مدیریت ریسک جهانی، یک سری استاندارد های خاص تعریف کرده است. گل سرسبد این استاندارد ها ISO31000 نام دارد. این استاندارد، به جامعه جهانی کمک های بسیار زیادی می کند. ایزو با استفاده از این شماره استاندارد، به سازمان ها کمک می کند تا از طریق روش های خاص، یک چارچوب تصمیم گیری موثر را در حاکمیت خود به کار گیرند. این امر تواند بازدهی فوق العاده ای برای همه افراد داشته باشد. چرا که تصمیم گیری درست، باعث می شود تا ریسک های مختلف موجود در جهان تا حد بسیار زیادی کاهش یابد.
ریسک ها فقط مربوط به مردم عادی و موقعیت های پر خطر نیستند! ریسک ها می توانند شامل هر چیزی باشند که باعث ایجاد عدم قطعیت مربوط به اهداف سازمان با شوند. هنگامی که مسئله ای باعث می شود تا انتظارات و تصمیم های یک سازمان منحرف شوند. ریسک به وجود آمده است. این امر نه تنها شامل تهدید های خاصی برای قدرت و دوام سازمان مورد نظر به حساب می آید. 
بلکه فرصت های خیلی زیادی را می تواند از سازمان مورد نظر شما بگیرد. در نتیجه، شما باید به روش ها و راه های مربوط به مدیریت ریسک به طور کامل آشنا باشید. در غیر این صورت، مشکلات متعددی برای شما به وجود می آید. شهرت فرد یا سازمان، تغییرات سیاسی از جمله مواردی هستند که باید در زمینه مدیریت ریسک مد نظر قرار گیرند. این عوامل هر کدام به نحوی خاص سرنوشت سازمان مورد نظر شما را تحت تاثیر خود قرار می دهند. پس، استاندارد های مربوط به ایزو را جدی بگیرید و از آنها پیروی کنید.
 

 

تعریف استاندارد برای کنترل وضعیت پر خطر


خود استاندارد، می تواند مفاهیم اساسی و اصولی مربوط به مدیریت ریسک را به طور کامل توضیح دهد. این استاندارد ها، می توانند چارچوبی را برای مدیران شرکت تعریف کنند. این چارچوب ها باعث می شوند تا خطراتی که ممکن است در طولانی مدت شرکت های مختلف را تهدید کند، به صفر برسند. در زبان ساده، می توانیم بگوییم که استاندارد ها مفاهیم و اصول اساسی برای مدیریت ریسک را تعریف می کنند در حالی که چارچوب هایی برای مدیریت ریسک تشریح می نمایند. این امر، یک سری فواید خاص دارد. همانطور که گفتیم، استاندارد می تواند باعث شود تا ریسک هایی که آینده و شریان های اصلی شرکت را تهدید می کنند، به طور کامل از بین بروند. در نتیجه، مدیریت ریسک یک امر مهم به حساب می آید.
 

 

این استاندارد جدید که توسط ایزو تعریف شده است، همه چیز را می تواند یک قدم به سمت جلو و آینده حرکت دهد. این اطلاعات و استاندارد ها، می توانند زمینه را برای گسترش ISO31000 به طور کامل آماده سازند. چرا که این استاندارد، برای توسعه طرحی به کار می رود. این استاندارد قوی و جدید، برای ادغام ریسک در لول های مختلف سازمان هم راه های مختلفی را ارائه می کند.
شما با استفاده از ISO31000 می توانید برای برقراری ارتباط با ذینفعان، نظار و بررسی طرح مدیریت ریسک و موارد دیگر را در اختیار خود قرار دهید. ایزو همواره در تلاش است تا وضعیت زندگی انسان ها را بهبود ببخشد و از آلودگی های مختلف همچون آلودگی های محیط زیستی به طور کامل جلوگیری کند. در نتیجه، اگر شما به دنبال یک راه مناسب برای بهبود فعالیت های خود هستید، حتما باید از این استاندارد ها پیروی نمایید.